sabato 3 maggio 2014

Sa Gara - La Gara

 Is poetas cantadoris, in Sardigna, fintzas de su 1700, ant tentu una funtzioni importanti: fuàntas maistus et educatoris, comenti is predicadoris.
 In medas biddas ddu fuàntas cantadoris chi, improvvisendi in versus, cantànt sa storia e sa vida de ominis famosus e de is santus. Non mancànt mai a is festas mannas e sa gara poetica fiat s'atobiu prus importanti e atiràda in pratza genti meda da totu su circondariu.
 Ominis e feminas, a su merì de sa festa, bessìant de domu cun su scannigheddu pò si setzi, in pratza de cresia,  a ascurtai sa gara e aplaudì su cantadori prus abili.
 Is intendoris ascurtànt cun atentzioni tantu manna de tenni a memoria totus is versus, fintzas a ddus podi repiti in atras ocasionis.
 Sa Gara est una sfida tra dus o tres cantadoris e si fait in custa manera: esordiu, temas, duinas, battorinas e moda; su binchidori at a tenni una fama duratura e su primu premiu.
 In dì de oi, sa Gara no est sèmpiri presenti me in festas patronalis, ma in totu sa Sardigna ddu funtis medas cantadoris, professionistas e diletantis, e medas apassionaus a sa poesìa improvisada.
 Pò agiudai a si riapropiai de sa limba sarda e fai connosci e apretziai una de is prus importantis manifestatzionis culturalis sardas, sa Pro Loco de Nurachi organizada onnia annu, da su 2005, unu cuncursu riservau a is cantadoris diletantis. Si giait meda importantzia a sa moda, chi depit essi cantada in sa forma retrogada, cumenti fadìant is poetas in s'antighidadi.
Su cuncursu "Sa Gara" tenit su meritu de ai atirau giovanus de totu sa Sardigna, chi si funt isfidaus a otavas ananti de una giurìa e de unu publicu de apassionaus. Me is primas tres dominigas partecipant tres cantadoris e si faint is eliminatorias; is tres mellus si torrant a sfidai pò su primu premiu in sa quarta dominiga. Su binchidori de su cuncursu at a fai sa gara finali cun dus cantadoris professionistas.
 Crannaccia, binu nieddu, unu cueddu de pani cun acaungiu e druchis funtis giaus a totus cun coru mannu e meda pragheri de parti de sa Pro Loco.
 Chi cherit chistionai in limba sarda e ascurtai is cantadoris, podit benni a su centru sociali de Nurachi in custu mesi de Maiu o intrai in su situ internet www.sagara.tv

I poetas cantadoris, in Sardegna, fin dal 1700, hanno avuto una funzione importante: erano maestri ed educatori, come i predicatori.

In molti paesi c'erano cantadoris che, improvvisando in versi, cantavano la storia e la vita degli uomini famosi e dei santi. Non mancavano mai alle feste importanti e la gara poetica era l'incontro più importante e attirava in piazza molta gente da tutto il circondario.
Uomini e donne, la sera della festa, uscivano di casa con lo sgabello e si sedevano, nella piazza della chiesa, ad ascoltare la gara e applaudire il cantadori più bravo.
Gli intenditori ascoltavano con tanta attenzione da ricordare a memoria tutti i versi, fino a poterli ripetere in altre occasioni.
La Gara è una sfida tra due o tre cantadoris e si svolge secondo quest'ordine: esordiu, temas, duinas, battorinas e moda; il vincitore avrà una fama duratura e il primo premio.
Al giorno d'oggi, la Gara non è sempre presente nelle feste del patrono, ma in tutta la Sardegna ci sono molti cantadoris, professionisti e dilettanti, e molti appassionati di poesia improvvisata.
Per aiutare a riappropriarsi della lingua sarda e far conoscere e apprezzare una delle più importanti manifestazioni culturali sarde, la Pro Loco di Nurachi organizza ogni anno, dal 2005, un concorso riservato ai cantadoris dilettanti. Si dà molta importanza alla moda, che dev'essere cantata nella forma retrogada, come facevano i poeti nell'antichità.
Il concorso "Sa Gara" ha il merito di aver attirato giovani di tutta la Sardegna, che si sono sfidati a otavas davanti a una giuria e a un pubblico di appassionati. Nelle prime tre domeniche partecipano tre cantadoris e si fanno le eliminatorie; i tre migliori si sfideranno di nuovo per il primo premio nella quarta domenica. Il vincitore del concorso farà la gara finale con due cantadoris professionisti.
 Vernaccia, vino nero, un po' di pane con companatico e dolci sono dati a tutti con piacere dalla Pro Loco.
Chi vuole parlare in sardo e ascoltare i cantadoris, può venire al centro sociale di Nurachi in questo mese di maggio o entrare nel sito internet www.sagara.tv

Nessun commento:

Posta un commento